hits

Trine

Musikk til treninga

Skrevet av: Trine

Mange med meg irriterer seg sikkert over det helvetes spetakkelet diverse treningsstudioer spiller over eget anlegg, og hrer heller psine egne favorittlter og -band nr de trener.

Lfter jeg vekter (srlig da, men ogs generelt) liker jeg musikk med trkk, og da av typensom har bde tromme, gitarog bass.

En av rets beste norske utgivelser er The Good, The Bad and The Zugly (jeg er musikkansvarlig, det er lov bruke bloggen til ogs slikt som dette!)

De slapp nylig skiva Anti world music - (tekstene er kanskje ikke for barnerer) -men her er en smakebit:

N kan jeg legge opp!

Skrevet av: Trine

Jeg kan kanskjevirke litt useris i forhold til treninga, men deter ikke tilfelle. Til tross for en littutagerende livsstil, med mye festing og mannfolk, er jeg faktisk ganske dedikert til dette med flge opp p gymmet.

Det krever jo sitt opprettholde en viss interesse hos det motsatte kjnn nr man som single ugjendrivelig ogs blir eldre.

Neida! Selvsagt trener jeg fordi jeg vil fle meg fresh og i formog ha en nogenlunde helse (hallo...).

En av mtene srge for holde oppe motivasjonen, er variere treningsformen - ellers gr i hvert fall jeg ganske fortlei. Variasjon har jeg ftt med Christians programmer, ettersom jeg de siste rene stort sett hartrentsaltimer ala styrke og spinning. (Sistnevnte er jeg gtt litt lei av, s forskt meg med sirkeltrening i det siste i stedet - moro!)

I alle tilfelle - etter seks uker med PT er det litt fremgang spore - WEEEE!


JEEE... Juks uten vektskiver, men der ser du ogs de rde strikkene vi har brukt som hjelp p chins/pull ups. (Foto Annemarte)

I pskeuka hadde jeg min femte og nest siste time med Christian. Han viste meg igjen nye velser, som bulgarsk utfall med vekter i henda og brystpress (med stang, vi har tidligere brukt mantler). Ikke helt nye velser for meg, men greit ha noen som kan rette p teknikken, komme med tips og alternativer, ogsikre nr det er tungt eller nytt.

Dessuten gjorde vi igjen pull ups, som han satte p programmet frste timen vi hadde sammen.

Siden da har jeg forskt meg jevnlig, med to strikker (les mer og se her hvordan), deretter en strikk (jeg og Annemarte trente sammen tidligere i forrige uke, men fant bare den ene strikken da) - og da jeg skulle prve meg med Christian sist gang, fant vi ingen av dem. S da mtte jeg lfte uten noen form for hjelp.

Og det funka!

Jeg klarte heise kroppen opp og haka over stanga. (Jeg var selvsagt svrt skeptisk, og av en eller annen grunn livredd for glippe taket, falle ned og d (det er tross alt rundt 30 centimeter ned).Noe PT-Christian muligens ble litt oppgitt over. Gamle damer blir fort litt engstelige!)

Men jegble (er)stolt ogs da, dette var ca det eneste konkretemlet jeg hadde for disse tte ukene med PT.

S n kan jeg legge opp!

Eventuelt, fortsette, og klare flere pull ups, og kaaanskje - p lang sikt ser jeg for meg... - ogs legge p vekter.



Jeg er den gule hulken - dette er den grnne. Ikke sprenger skjorta av meg(s ofte) heller, men jeg er sikker p det finnes likhetstrekk melom oss. Innmari sterke, var det ja..

Uansett - det er skikkelig moro de ktene jeg fler ting fungerer og jeg klarer prestere bedre. Og selvsagt innmari motsatt de dagene alt er et herk og ingenting gr som jeg vil.

N har det vrt et lite opphold i treningen. Frst et par dager med fanteri i psken, s p grunn av den helvetesvrforkjlelsen. Ser ikke bort fra at neste kt kan bliav typender jeg IKKE fler meg like kjepphy.

Med andre ord, legger vel neppe opp riktig enn.

(I tillegg har jegi lpet av neste uke den siste PT-time med Christian. Det er litt kjipt.)

Alene er gy, men sammen bedre

Skrevet av: Trine

Jeg pleier trene alene. Ikke fordi jeg synes andre mennesker er en pest og en plage (selv om de selvsagt kan vre det ogs), men fordi det gir meg mer utbytte av tiden jeg trener - jeg er ikke s keen p skravle nr vekter skal lftes eller pusten gr tungt.

Men i gr dro jeg og Annemarte sammen. Vi har ftt nesten de samme programmene av pt-Christian, og dermed var det enkelt kjre velsenesammen.

Vi kjrte marklft, brystlft med mantler ogfacepull, samt magevelser, landmine kne/skulder, nedtrekk og wallball. (Sjekker du den andre lenka over, har Annemarte forklart finfint hvordan de forskjellige velsene utfres - der hun har ballrotasjon kjrer jeg lftende situps, samt facepull i stedet for vanlig roing).

Vi rigget oss til med utstyret og satte i gang. Der det var ndvendig hjalp vi hverandre litt med vektene. Vi hadde ikke ndvendigvis samme tempo, men iom vi var to s var det ogs enklere ta den plassen vi trengte p gulvetfor f gjennomfrt programmet.

Dessuten er det motiverende nr man er to - det er ikke s gy gi seg eller kutte ned p repetisjoner nr noen andre str like ved og skal gjre samme greia. Konkurranseinstinktet gikk vel ikke helt amok, men jeg la definitivt inn et ekstra gir - og etter en dry time var det deilig g i garderoben og snakke om hvor flinke vi egentlig er. (Skryt er fint!)

Jeg skal definitivt trene sammen med Annemarte igjen.

Treningen ellers gr bra.


HJELP: Christian gliser, jeg konser - men det er enklere presse seg nr man er to, enn nr man er alene. Stort sett i hvert fall. (Foto. Paul Weaver)

I begynnelsen forskte jeg fortsette med noen av timene jeg liker der jegtrener til vanlig, men har kuttet det ut de siste par ukene - rett og slett fordi jeg forsker flge Christians programmer og kjre de flere ganger i uken, samt at jeg blir smtt skitzo av g fra det ene stedet til det andre.

Dermed har det blitt velig mye vekter de siste ukene. Og jeg er vant til vekter, og errelativt sterk, men det er skikkelig morsomt oppdage nye mter bruke kroppen p og gjre velser jeg fr bare har sett andre gjre, men ikke turt prve meg p. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle kjre magevelsene jeg n gjr, type henge i arma og lfte beina, men det er s mye bedre enn ligge p gulvet. Eller kanskje det bare er en forandring - variasjon er bra for s mye.

Sm, korte bein FTW!

Skrevet av: Trine

Jeg dde ikke!

Noe jeg alts trodde kunne bli utfallet av min andrePT-time med Christian, som fant stedfredag. Formen hadde ikke vrt helt p topp dagene i forveien,og for slippe kollapse under hans strenge blikk - (OK da, Christian er ikke s strengt eller har et strengt blikk, faktisk s smiler han nesten hele tida, menjeg vil jo helst vre flinkere og sterkere for hver gang vi mtes) - hadde jeg forskt dytte innp med nok mat for prve ta igjen det tapte (igjen uten g i detaljer om spying og greier. Og dersom det er mulig ta igjen det tapte da).

Han hadde i hvert fall lovet at jeg denne gangen skulle kjenne det etterp.

Det var tung og jeg flte meg litt skjelven - derforliker jeg tro at jeg ikke var helt 100 prosent den dagen. Jeg ble litt sliten, bde i huet og srlig arma. Men vi kjrte gjennom velsene, denne gang med tyngre vekter p frontby, somgikk bra.PT-mannen ga meg skryt (OK, han fortalte meg da) at jeg har bra teknikken, noe som trolig har sammenheng med lengden p beina mine. Christiankunne nemlig opplyseat korte bein er bra for tyngdepunktet nr man gjr kneby - for eksempel vil lange lrbein gjre det vanskeligere holde balansen nr man byer seg helt ned.

S endelig har de korte dverglesbebeina mine, som en kompis en gang kalte de,kommet til sin rette - de er rene naturbegavelsen nr det gjelder g ned i froske-stilling og samtidig ha stlkontroll p balansen. Skal f det inn i CVen min seff.


PEAK: Denne typen magevelse funker ikke for meg, s den er byttet ut. Men bildet er med iom at det viser en bra velse jegikke gjr lenger - og som bilde p hvor ekstremt korte beina mine er. Korte, men veeeeeldig bra for utfre kneby. Eventuelt har jeg bare jvlig lang rygg, som den svenske intruktrenppekte en gang jegtrente apparater.Foto: Paul Weaver

Ogs skulderpress gikk greit, mens pullups fltes tyngre - Christian mente derimot det hadde mer sammenheng med atjeg gjorde flere denne gangen.

Deretter kjrte vi gjennom det jegkaller sirkeltrening-delen: kettlebell,push up og roing i ringer, mage p ball og landmine.Mellom 10 og 20 repetisjoner pervelse og kjre den runden noen ganger.

Damtte jeg si fralitt til PT-mannen min. Jeg synes nemlig ikke jeg kjenner noe nr jeg gjr roing i ringene eller magevelsen peak.Jeg viste Christian hvordan jeg utfrer de,og det varvisstnok ikke teknikken minsom var problemet (teknisk er jeg et vidunder!) - jeg er bare spass sterk at jeg trenger mer utfordring.

Dermed ga han meg nye velser i stedet for de to, ogbyttet ogs ut push up i ringer i samme slengen. N gjr jeg push up ved bruk av kettlebells (holder meg ide i stedet for ha henda i gulvet)og magevelse ved bruk av beinhev. Det var noe helt annet, ja! (Og der og da tenkte jeg at jeg bare skulle hodt kjeft, for jeg var jo egentlig litt sliten allerede, og etter 40 beinhev begynte jeg f nok).

Jeg kan med glede fortelle jeg kjente det litt i skuldre og bryst neste dag, og at det var antydninger til stlhet i vre del mage. Superhappy med det, smerte er gyest.


OPP, OPP: P vei opp med rva - alts en peak. Igjen kan man betrakte benas lengde, eller korthet. Bildet av meg som gjr frontby finner jeg nemlig ikke, s dermed er det vanskelig vise hvor flinkis jeg er p frontby,ass.

Feste i tre dager, spy i to

Skrevet av: Trine

Jeg skal straks ha min andre PT-time, og gruer meg litt. Igjen. Jegfler at det siden forrige time ikkehar vrt optimale forhold, og at dette kan g t skogen. Ikke skyld p meg, selvsagt...

Sist uke feiret jeg bursdagen min, noe som ofte kan ta noen dager. S ogs denne gang - det er bare bursdag en gang i ret! Selvsagt ble det da lite trening i helgen.

Men forrige uke var bra i s mte - bde gjennomkjringer av PT-progam og andre treninger -og jeg fryktet lite hva en liten festhelg skulle medfre.Mandag er alltid en fin, ny start!

Dessverre ble jeg da liggende med omgangssyke et par dager, noe som srget for at jeg sov en god del, men ikke spiste en dritt - og selvsagt heller ikke trente. Frste gjennomkjringa av programmet (frste trening overhode)ble derfor onsdag, noe som var en slitsom og skjelvende affre. (Spise, Trine, du m spise, sa PT-Christian som kom forbi og lurte p hvordan det gikk - jeg hadde nok med holde meg p beina og fikk ikke fortaltat jeg jo ikke orket det siden jeg var s kvalm. Jenter ass!).

Deretter ble jeg straffet med noen svnlse netter, bare for toppe hele driden - og her sitter jeg da p kontoret og har mest lyst legge meg under dyna og synes synd p meg selv.

Men om en timeskal jegalts igjen utsettes for Christian. P en mte hper jeg han kjrer p og gir meg litt deng, for etter frste timen s kjente jeg i grunnen ikke stlhet noe sted. Sikkert fordi jeg genetisk er enliten Hulk, jegkan ikke tenke meg noen annen eller bedre forklaring!

P den andre siden s er jeg litt redd for at jeg skal knekke sammen dersom han krever noe som helst - s i dag har jeg litt nerver for hvordan dette skal g.


BY OG TY - Armheving i ringer er en av velsene Christian vil ha meg til gjre. Ganske gy, ganske tungt. (Foto: Paul Weaver)

Dersom jeg overlever Christian og helga, s skal jeg fortelle hvordan det gikk p dagens PT. Eller kanskje heller hvordan det gikk i helga, dersom det stiller meg i et bedre lys enn treninga gjr.

EVENTUELT: Dersom det blir helt jvlig, kan jeg kanskje surre meg inn i ringene og aldri komme ls. Slippe unnaalt p den mten.

UANSETT - GOD HELG!

Jeg er blitt rumpefiksert!

Skrevet av. Trine

Etter ha hattmin frste PT-time.

Jeg var litt nervs p forhnd, det skal innrmmes. Ikke helt sikker p hvorfor, men det har vel noe med redselen for drite meg ut. Ikke klare tingene jeg skal.

PT-Christian gikk gjennom velsene han vil jeg skal gjre, i hovedsak kneby med stanga foran, skulderpress og chins. (Chins er for vrig min nye greie (s lenge det varer). Jeg vil bli dritkul og lfte meg opp snn de gjr p film! <3 )

Han sa jeg gjorde det meste riktig, s vi terpet p det viktigste for f teknikken til sitte. Pusten, opp og sammen med albuer, ut med knr. Og ikke minst: stramme rumpa!

Siden da har jeg sittet, ligget og gtt med tanke p stramme rumpa. Stramme rumpa uten stramme lrene, stramme en og en rumpeball, stramme og ikke knipe. Det er faktisk mulig bli rumpefiksert p flere enn en mte, gy!

I tillegg kjrte vi et par runder med blant annet ball for magevelse (peak-velse het det vel?), ringer for blant annet armhevinger og kettlebell for bli andpusten (som skal vre det man br bli. Ikke sliten i ryggen, lrene eller ansiktsskadet fordi man slenger for mye med skrapmetallkula.) Ja, jeg hater den kula litt fremdeles, det er fremdeles uvant for meg. Men jeg innser at s mange kettlebell-elskere som det finnes, kan det ikke vre feil (jo, det kan det, men jeg flger den store masse, tross alt!)


Mn, helvetes kule som ikke vil som jeg vil (selvsagt dens feil)! Christian er tlmodigheten personifisert. (Foto: Paul Weaver)

N gjenstr det se om jeg klarer gjre velsene p egenhnd da, to-tre ganger fr jeg treffer Christian til neste time. Det burde g bra, man vil jo imponere litt.

Og frste time har vist meg at det erhelt ok ha en mann for hnden, som krever at man strammer rumpa i et kjr.

(Programmet jeg fikk kan jeg ikke i huet (enn?) - og jeg har det seff ikke for hnden n - men det kommer snart p bloggen.)

Hva har jeg begitt meg ut p?

Skrevet av: Trine


Foto: Paul Weaver



booke mitt frste mte med PT-Christian kvart p tte om morgenen var ikke det smarteste jeg har foresltt. Iver er vel og bra for treninga, men et helvete for svnen. Note to self, der alts.

Ting og tang og hukommelse er derfor litt gr n, men vi snakket i hvert fall om hvilke ml og nsker jeg har for PT-timene og ukene med SATS. Fikk fort avkreftet drmmen om bli ti centimeter hyere og modell i lpet av de kommende ukene, men jeg er fremdeles ved godt mot: Sterkere og fastere og strre utbytte av treningen generelt er fin-fine ml, iflge Christian.

Ikke har jeg noen srlige sykdommer eller skader snakke om heller (strukkede leddbnd i skuldra etter ha falt av huska og tommelbrudd etter ha blitt danset har ingen innvirkning p treningsmetode eller ?muligheter forsikret jeg), s den biten ble vi fort ferdige med.

Vi snakket ogs om mat. Christian gir meg ingen egen diett (pjuh!), men vil gjerne vite hva jeg spiser i lpet av en vanlig uke, og komme med tips og rd til det i forhold til treninga. Mat fr og etter vektkter er viktig dersom muskler skal bygges!

Det er visstnok heller ikke krise drikke alkohol. Jeg ble frst glad for hre det, helt til Christian fortsatte med si at et par glass vin fredagskvelden ikke skader. Jeg vurderte fosterstilling og sprutlatter/-grt, og forhrte meg om hva det eventuelt ville bety med 3-4 dager p byen i uka. Jeg fikk ikke helt med meg hva han svarte (javel, spass ja!), og ikke vil jeg vite hva han tenker.

Jeg tror (hper)jeg gryntet fremp noe om vre villig til kutte ned p alkoholen, for f mest mulig igjen for PT-timene og treninga generelt.

Vi har i hvert fall avtalt den frste PT-timen i morgen. Og dersom jeg ikke klarer noen av velsene p egenhnd, nr den tid kommer, s henger det uansett en haug med kjendiser p Sats. Jeg kan jo late som jeg gjr research til jobb.

Presentasjon av bloggerne: Trine

Skrevet av: Trine

Navn: Trine Stalsberg

Foto: Paul Weaver

Treningsml: Sterkere, strammere, slankere - f mer utbytte av treninga generelt.

Skal trene: Seks PT-timer

Om meg: Jeg er 35 r og er musikkansvarlig p Side2. Trener 3-4 ganger i uken, like ofte ute p byen og utnytter levra. Ser ndvendigheten av g i null, muligens litt mer i pluss helsemessig,og vil gjerne ha tips og input i s mte.