hits

Om oss

- Vi er i ml!

Skrevet av: Annemarte



Opp og ned
Helt siden jul har jeg vrt motivert for komme i bedre form, men jeg flte ikke at jeg kom ordentlig i gang fr vi startet dette prosjektet. Derfor kan jeg si at jeg var ekstremt motivert da vi begynte! Det tok litt av, og etter en uke hadde jeg trent hardt tte ganger, men jeg hadde masse overskudd.

S kom ganske plutselig en langt tyngre periode. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men etter tre uker var jeg ikke motivert i det hele tatt. ?Du trente altfor mye i begynnelsen?, vil nok mange si, men jeg vet at det ikke er grunnen. Jeg tror heller det var at jeg hadde s mye p planen at jeg rett og slett ikke rakk det, og det var demotiverende. Og, jeg la aldri opp til at jeg skulle trene tte ganger i uka, jeg bare valgte utnytte det at jeg var s gira. Og det mener jeg er en god ting. For som PT-en vr ogs sier, har man gode og drlige perioder.

Resultatene kan deles i to: mentale og fysiske.

"Ass and arms"
Jeg kan begynne med det siste. Jeg har ikke akkurat gjennomgtt noen ektrem forvandling. Men, jeg er definitivt blitt sterkere, spesielt i beina. Fra trene mest lping og spinning, og ta litt beinpress en sjelden gang, har jeg de siste ukene gjort mange forskjellige beinvelser. Mot slutten lrte jeg meg ogs en veldig bra velse for rumpa. Og til sammen har det gitt resultater!

Okei, jeg har kanskje ikke rumpa til Jennifer Lopez, men det er definitivt mer muskler og volum enn tidligere.

Da jeg frst begynte med litt styrketrening for noen r siden, trente jeg som regel 30-40 minutter kondisjon, fr jeg tok to - tre velser og var veldig fornyd. Biceps curl var gjerne en av dem. N tenker jeg bare herregud. N kunne det ikke falle meg inn kaste bort tiden p treningssenteret p dette. Men selv om jeg verken har trent biceps eller triceps spesifikt, har jeg ftt strre fremgang, og mer muskler i armene enn noen gang! Det viser jo bare hvor rett PT-en vr har i at det lnner seg satse p basevelser som trener hele kroppen!

Det har ogs gitt resultater p magen. For som jeg muligens har nevnt noen ganger tidligere, s kan jeg ikke fordra situps, og derfor gjr jeg det aldri. Er generelt svrt drlig p magetrening. Og nei, jeg har ikke ftt sixpack, men, jeg har definitivt styrket og strammet midjen! Uten en eneste situps! Hurra J

Jeg har egentlig alltid hatt en del muskler i vre del av ryggen, men ogs de har vokst. Det er gy, men jeg vil ikke at de skal bli strre. For vre litt politisk ukorrekt p en fredag m jeg si at jeg synes det er kjempestygt nr jenter har store muskler i nakkepartiet! Strong is the new skinny, og blablabla, men muskuls nakke er macho.

Har ftt peiling
S var det de mentale resultatene. De utgjr definitivt den strste delen av kaka.

Nr jeg tidligere har gtt inn for trene mye en periode har hovedmlet mitt vrt g ned i vekt. Ikke at dettte ikke er vanskelig, men man kan fint f ned en halv til n kilo i uka, og det merkes fort p kroppen. N har jeg skjnt at ting skjer i et helt annet tempo nr man trener for kt styrke og muskelmasse. Forstelsen av styrketrening har definitivt kt.

Men, dette er det viktigste jeg har ftt med meg: praktisk kunnskap!

Jeg har aldri vrt av typen som synes det er skummelt menge meg med gutta i styrkerommet. Men, jeg har ikke turt prve nye aparater og velser, for jeg har ikke villet st der og se dum ut. Jeg vil fortsatt ikke st der se dum ut, men poenget er at det skjer ikke lenger. For n har jeg et helt annet arsenal av styrkevelser.

Jeg har dessuten ikke bare blitt trygg p mange nye velser. Jeg har ogs lrt hvordan jeg utfrer velsene riktig. Jeg fant fort ut at jeg gjorde mye feil, for eksempel strammet jeg ikke kjernemuskulaturen, og jeg utfrte velsene altfor sakte.

Det hres kanskje litt kleint ut, men jeg har virkelig ftt lrdom for livet! Jeg har rett og slett ftt veldig mye mer peiling p hva jeg driver med. Det er veldig digg.

Kondisjon hovedfokus fremover

N fremover er det imidlertid kondisjonstrening som blir hovedfokus for meg. For det er kanskje det aller viktigste jeg har erfart. Skal man klare drive p med trening over tid, og opprettholde en viss hyppighet p ktene, er det ekstremt viktig gjre noe man trives med. Personlig synes jeg for eksempel ikke Zumbavirker s forlokkende, og tror ikke det er den mest effektive treningsformen.Men for en person som ikke liker trening, men synes zumba er gy, s er det et ekstremt bra alternativ til ligge p sofaen.

Fordi trivsel er s viktig, kommer ikke styrketrening til vre mitt viktigste fokus fremover. Jeg synes rett og slett ikke det er like gy som annen trening. Hadde jeg mttet fortsatt ha det som hovedfokus, hadde jeg nesten helt sikkert begynt trene mindre. For jeg m innrmme, at selv om det er gy lre, s er jeg littlei. Det kan fort skje nr man gjr mer av det man liker, enn det man ikke liker.

Det jeg liker ja rett og slett bare elsker, det er ta meg en joggetur.Jogginger ikke det mest effektive man kan gjre med tanke p fremgang. Men man m huske p hva som er mlet med treningen. Mitt ml er bare holde meg slank og i form. Jogging er lettvint, svrt tidseffektivt, det er blant treningsformene som forbrenner mest, og det gir i alle fall meg en utrolig deilig flelse bde i kropp og sinn. En flelse jeg ikke kommer i nrheten av f ved styrketrening.

Men jeg skal selvflgelig ikke kutte styrketreningen helt. Jeg er veldig glad for alt jeg har lrt, s planen fremover er trene styrke i alle fall en gang i uka for opprettholde det jeg har oppndd. Mer gidder jeg ikke, s det er et godt og realistisk ml for meg.

innse sine begrensninger

Skrevet av Vibeke

og kanskje dytte litt ekstra p seg selv. Det kan vre to sider av samme sak.

N som vi snart er ferdige med treningsprosjektet, s har jeg gjort flere erfaringer. SATS You varer i tte uker, og de lover du skal komme i form da, men det forutsetter at man selv flger opp og tar seg selv i nakken.

Det er en byg komme i gang igjen nr det er lenge siden du har trent. Det er like mye en byg ta tak i det du har startet p nr du er med i et opplegg og du blir 1. syk. 2. barnet blir syk. 3. Det kommer en ferieuke imellom. Og jeg kan bare si at det var adskillig tyngre starte p igjen etter psken enn jeg hadde trodd.

Jeg la ogs friskt opp til tre treninger i uka. Det er for meg personlig for mye, bde i forhold til jobb og hjem. For andre er det nok for lite. Det er derfor fint ha en PT som sier at det gr opp og ned med treningen for alle. Og at det er like viktig ikke sette seg for hye ml, som motivere seg til rekke ml du faktisk kan oppn.

God helg!



-To kter p n uke, hjeeeelp! -Ikkenoe problem!

Skrevet av: Annemarte

Jeg har sltt meg til ro med at det gr bra. Jeg trener mye nr jeg har tid. For meg str det ikke p lyst og vilje, men at det bare er 24 timer i dgnet.

Dette blogginnlegget hadde jeg egentlig ikke lyst skrive. Var veldig fristet til bare la forrige uke g forbi i stillhet. Men, jeg har lovet oppdatere p hvordan det gr med treningen hver uke. Og jeg holder mitt ord! Litt p overtid riktignok, men under er tabellen med forrige ukes trening.

Det er en stusselig tabell! Bare to kter p n uke! Den ene var attptil ikke fullstendig. Tirsdag hadde jeg PT-time, torsdag trente heg og Trine sammen.

kten med Christian gikk kjempebra. Jeg hadde ikke ftt trent p mange dager, siden jeg hadde flyttet bde dag og natt i helgen. Mandag var jeg kjempesliten, og jeg er glad jeg tok fri, for hadde virkelige ftt ladet opp igjen til tirsdag. Jeg hadde masse energi, og Christian pusha meg skikkelig p sirkeltreningen. Jeg kan ikke huske sist jeg fikk s hy puls, ikke engang p intervalltrening p mlla!

Men, jeg hadde kun ftt trent to ganger siden sist jeg s han, og mtte litt flau innrmme dette. Men fikk til svar at "det er ikke noe problem om du bare fr trent to kter en uke!". Fjoh, godt hre!

Onsdag var jeg helt kjrt etter tirsdags-kten, men torsdag var jeg og Trine back on track. Det var i alle fall planen. Desverre var begge to helt borte den dagen. Vi hadde bare ikke energi. Jeg trente marklft, brystpress og en ny (og kjempebra) rumpevelse Trine viste meg (hoftehev - se velsen her!). Men etter det gikk jeg hjem, og var helt pudding.

Det var alts p torsdag, og jeg har ikke ftt trent siden! Men, jeg skal tilbake p Sats i dag. For det handler aldri om at jeg ikke vil trene, det handler om tid.
Noen uker og helger er veldig travle, og snn er det bare. Da gjelder det utnytte den tiden man har. I gode perioder har jeg lyst trene nesten hver dag, og da gjr jeg det, fordi jeg vet det kommer uker der jeg ikke rekker s mye trening.

Og fra onsdag har jeg pskeferie!

Pskeferie betyr jo late dager og mye god mat. Men, man kan ogs vre mye ute! Faktisk har jeg flere r kickstartet lpesesongen nettopp i psken. Det er vr i lufta, isfrie veier, skogsstiene begynner bli bare, og man har fri hele dagen - en ypperlig anledning til f seg noen fine turer :)

Skiturer hrer jo ogs med til psken, og i r er det jo fortsatt fine forhold i fjellet. Jeg skal feire psken med familien i Sogn, og satser p i alle fall f gtt en lang og fin tur i de flotte fjellene!

Femte uke - antall kter: 2



Neste update, for sjette og sjuende uke, kommer etter pske. Satser p kunne skryte av en haug med variert trening langs fjell og fjorder etter det :)

Vr PT Christian Roness: - En sterkere kropp ser ogs bedre ut

Det mener personlig trener ved Sats Christian Roness, som trener Side2s journalister.


Roness jobber til daglig p Sats Vulkan i Oslo, og har ftt i oppgave flge Vibeke, Trine, Ida og Annemarte mot deres ml om en sterkere og strammere kropp.

- Jeg synes det er en spennende utfordring. Jeg ble glad for at dere var fire jenter har en bedre fysisk form som ml. Der har lyst fle dere sterkere, og dere har lyst se sterkere ut. Det er morsomt, sier han.

Roness har styrketrening som hovedfokus, og vektlegger det treningsprogrammene til alle fire.

- Jeg er veldig glad i bygge en sterk kropp fra midjen og ut. Og for de aller fleste s vil en sterkere kropp ogs vre en sunnere kropp, som dessuten ser bedre ut, sier han.

Gode basevelser viktig
Han er opptatt av lre riktig teknikk fra begynnelsen av.


- Et viktig ml for meg er gjre folk komfortable med styrketrening. Det er lurt lre seg noen velser frst, fordi mange velser har samme utgangspunkt. Blir du god p noen basevelser, kan du overfre det du kan til mange av de andre mindre velsene, sier han.

Svrt mange bruker tiden de tilbringer p treningsseneret p skalte isolasjonsvelser, for eksempel bicepscurl eller tricepsress, fordi de vil ke volumet p disse musklene. Men Roness mener de frreste fr best utbytte av dette.

- Det er jo mange som trener for utseende, og det er ingen ting feil med det. Men det blir fort for mye isolasjonsvelser. Min erfaring er at fokus p gode basevelser vil gi et godt resultat, bde kroppslik, styrkemessig og helsemessig.

Mener vi har fornuftige ml
I Side 2-redaksjonen har vi diskutert om treningsmlene vre kanskje ikke er spenstige nok. Det hadde kanskje vrt morsommere med et 8-ukers prosjekt om noen skulle ned 10 kilo, eller lpe maraton.

Christian Roness synes imidlertid at mlene er gode.

- Som PT synes jeg det er morsomt jobbe med dere fordi dere er ute etter bli bde sterkere og bedre. Dere skal for eksempel ikke bare ned i vekt, og dere satser ikke mot noe ekstremt.

Han mener treningsoppleggene vre med mye fokus p styrke er noe mange kan lre av.

- De aller fleste har jo lyst se sterkere ut. Og man vil ogs f en indre flelse av fle seg sterk, og det er moro kunne bidra til, sier Roness.

Var litt skeptisk
Entusiasmens til tross, Roness innrmmer at han ogs hadde noen betenkeligheter med vre en del av prosjektet.

- Nr vi flger hverandre s lenge, og dere skal skrive s mye om treningen, tenkte jeg jo at det er en viss risiko, for eksempel ved at jeg blir feilsitert, eller noe kommer feil fram, sier han.

Med trening som fag er han naturligvis ogs svrt opptatt av at velser utfres riktig.

- Det er ogs en risiko ved at bildene som blir brukt kanskje ikke viser den optimale posisjonen, legger han til.


- Er du redd for at du har tatt en for stor risiko?

- Ikke s lenge jeg klarer holde dere fornyde, og at dere sitter igjen med et positivt inntrykk av personlig trening, og av Sats You. Og s lenge dere er frnyde s vil jo jeg bare komme godt ut av det, mener han.

Fordel med blogg
Han mener dessuten det er en fordel at treningen blir omtalt over s lang tid og p en blogg.

- Jeg har jo uttalt meg i noen artikler fr, men de er kansjke ute n dag, og s er de borte igjen. Dette her er jo i motsetning noe som folk vil flge, sier han.

- Selv om det er deres trening, s vil det jo i stor grad vre jeg som styrer den. S litt av min trenignsfilosofi vil nok skinne igjennom p bloggen ogs, legger han til.


Christian setter sammen Annemartes treningsprogram. Det inkluderer velser som for frontby, pull-ups og utfall med vekter.

Velkommen til Side2s treningsblogg :)

Hei, hyggelig at du stikker innom!
Dette er Side2s nye treningsblogg. Fire av vre journalister skal de neste tte ukene teste om treningskjeden Sats kan f oss i form. Prosjektet har utgangspunkt i kampanjen Sats har kjrt siden nyttr Kom i form p 8 uker - eller f pengene tilbake. Du kan lese om kampanjen her.
For komme i form p tte uker legger Sats opp treningsprogram som de kaller Sats You. Mlet med programmet er motivere deg slik at du fr gode treningsvaner, og at du fortsetter treningen over tid.
Siden to av oss allerede trener jevnlig har vi delt testpanelet. Toav oss flge Sats You-programmet, mens de to andre skal teste trening med personlig trener. De skal ha totalt seks PT-timer fordelt p tte uker. Som en del av Sats You-programmet inngr det ogs tre PT-timer, og den personlige treneren har ansvar for legge opp et program og flge deg opp ilpet av hele treningsperioden.
P denne bloggen vil vi dele vre erfaringer underveis med dere. Vil vil legge ut treningsprogram og tips, og skrive fritt om hvordan vi synes det gr. Vi har alle et hp om vre en bedre utgave av oss selv om tte uker. Neste uker begynner vi!
Flg med!

Her er vi! Fra venstre: Ida, Annemarte, Vibeke og Trine.Om tte uker kan du se fire topptrente, solbrune og superfreshe personer posere sammen.
Eller kanskje ikke. Men spreke skal vi bli! Foto: Paul Weaver